donderdag 20 december 2012

Mens en zingeving: Rituelen, mijn geloof



Ik heb het gevoel dat ik deze dimensie niet kan afsluiten zonder een beetje over de joodse rituelen, die een zodanig grote invloed op mijn leven hebben, uit te wijden.
Natuurlijk kan ik hier niet alles opsommen en ik twijfel of het zelfs 5% van alles zal zijn, maar ik wil toch proberen om jullie een beeld te geven hoe mijn leven er uit ziet, qua geloof, religie en de rituelen die daarbij horen.
Het zit gewoon zo dat de joodse religie (en waarschijnlijk is het zo bij alle religies) geen betekenis heeft als de rituelen niet meegerekend worden.

Dus volgend een kleine opsomming van voorbeelden:
-          De geboorte:
Wanneer er een jongetje geboren wordt, besnijdt de moheel (een speciaal medisch opgeleide man) hem op de achtste dag na de geboorte. Tijdens het weghalen van de voorhuid spreekt de moheel een zegen uit die betrekking heeft op het verbond met God. Bovendien wordt dan de naam van de baby bekend gemaakt.
Als er een meisje geboren wordt, dan vindt er een feestelijke ceremonie in de synagoge plaats, de zaterdag na de geboorte, en daarbij wordt de baby dan genaamd.
-          Joodse meerderjarigheid:
Op 13 jarige leeftijd wordt de jongen als een volwaardig lid in de joodse gemeenschap opgenomen. De jongen wordt dan een man, die de religieuze taken moet volbrengen. Bij de Bar Mitswa ceremonie leest de jongen voor het eerst in het openbaar uit de Thora (Bijbel) voor. Bovendien mag hij voor het eerst de tefillin (gebedsriemen) gebruiken. Dit zijn riemen die tegen het voorhoofd en om de linkerarm worden gebonden.
Een meisje wordt al op 12 jarige leeftijd volwaardig lid, dat wordt dan de Bat Mitswa genoemd. Hier zijn geen verplichte ceremonies aan verbonden. Wel is ze vanaf die leeftijd al bevoegd om bijvoorbeeld eieren na te kijken om er zeker van te zijn dat er geen bloed aanwezig is. Joden mogen namelijk geen bloed eten.
-          Het huwelijk:
De huwelijksceremonie kan in de open lucht of in de synagoge worden gehouden. Het bruidspaar staat hierbij onder een choepa (baldakijn), wat het nieuwe huis van het echtpaar moet symboliseren. Tijdens de ceremonie schuift de bruidegom een gouden ring aan de vinger van de bruid en wordt het huwelijkscontract voorgelezen. Hierna spreekt de rabbijn zeven zegens uit over het huwelijk. Tot slot trapt de bruidegom een wijnglas kapot. Dit om zelfs bij een blijde gebeurtenis de verwoesting van de tempel te blijven herdenken.
Na deze serieuze en plechtige ceremonie volgt het huwelijksfeest, waarbij er veelvuldig gegeten en gedronken wordt en de vrienden en naasten van bruid en bruidegom het trouwfeest komen opvrolijken.
-          De dood:
De dode moet binnen 24 uur na het overlijden in gewijde Joodse grond worden begraven. Het lichaam wordt gewassen in een reinigingsbad, gezalfd met kruiden en gewikkeld in een wit doodskleed.
De familieleden van de overledene die meerderjarig zijn, zijn verplicht om 7 dagen lang te rouwen. Spiegels en schilderijen in het huis waar gerouwd wordt, worden met zwarte lakens bedekt. Familieleden, vrienden en bekenden komen in die dagen in het huis waar gerouwd wordt langs, om de familieleden van de overledene te troosten.

Wie meer informatie over joden en hun rituelen zou wensen:



Boeken:
- 'Joodse riten en symbolen' van S. Ph. De Vries
- 'Volgens de Joodse traditie: feestdagen, religieuze en culturele gebruiken, verhalen, liederen en culinaire specialiteiten' van Judith B. Fellner
- 'Onze Joodse buren: een inleiding in het jodendom' van Sylvain Salomon Brachfeld



Geen opmerkingen:

Een reactie posten