Taken te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden.
Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee
dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het
soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?
Volgens mij komt die deadline er, omdat de docent voldoende
tijd nodig heeft om al de werkstukken van alle studenten te beoordelen. Als er
geen deadline zou zijn en alle studenten de dag van de afstudeerdatum snel hun
papers zouden indienen, dan zou de docent van een weekje slapeloze nachten
genieten, omdat hij/zij zoveel werk heeft. Een deadline is daarvoor de ideale
oplossing.
De vraag is nu of de docent, als hij een werkstuk één of twee
dagen later ontvangt, geen tijd meer heeft om die na te kijken. Waarschijnlijk
heeft hij die wel. Hij heeft vast en zeker niet speciaal uitgerekend dat hij
precies vanaf de dag van de deadline al de werken nodig heeft om ze op tijd te
kunnen verbeteren. En hij was zeker niet van plan om AL de werken op de dag van
de deadline te verbeteren.
Daarom vind ik het niet zo erg als enkele studenten hun
werken één of twee dagen na de deadline indienen.
Het probleem is enkel als “één of twee studenten” zich
vermeerdert tot “vijf tot tien studenten” en later nog meer.
Ik vind dat elke docent voor zijn eigen vak moet nagaan hoe
vaak het gebeurt dat een student enkele dagen te laat een taak indient. Gebeurt
het te vaak, dan moet de docent strengere maatregelen nemen.
Aan de andere kant, moet de student weten dat een deadline,
een deadline is en dat het de bedoeling is dat zijn werk ook op die dag af is.
Hij moet er aan denken dat andere studenten ook op het idee kunnen komen van een dagje
te laat indienen en dat zoiets zich dan onnodig kan ophopen. De student moet er
voor zorgen zijn werk niet te verwaarlozen en in het geval hij merkt dat het
bij hem te veel voorkomt dat hij zijn werk te laat indient, moet hij in zijn
eigen agenda de deadline enkele dagen vroeger vermelden en hopelijk zal dit
helpen.
Mijn besluit in het kort:
- Als een docent papers die
na de deadline werden ingediend, accepteert en beoordeelt, betekent dit dat hij
er de tijd voor heeft en dat het hem niet bijzonder kan schelen en dan is het
rechtvaardig.
- Een student moet de
verantwoordelijkheid op zich nemen om een werk op tijd in te dienen. Waarom zou
hij een dagje of twee meer dan zijn medestudent verdienen.
Volgense de ethische modellen:
Grondhouding: De lector kan zich inleven in de
student en accepteert de student zoals hij is. De student moet zich op zijn
beurt kunnen inleven in de lector en hem accepteren zoals hij is. Beiden moeten
voor zichzelf de volle waarheid spreken. De lector, vormt het indienen van een
werk na de indiendatum voor mij een probleem? De student, heb ik mijn werk echt
niet voor de deadline kunnen afwerken?
Dialoog voeren met de betrokkenen: Zal de
lector met de andere docenten overleggen? Voert hij een gesprek met de student?
Lukt het de docent om zich in te leven in het perspectief van de student? En
omgekeerd?
De situatie analyseren: Beschikt de docent
over voldoende informatie? Wat was de reden dat de student zijn werk te laat
heeft ingediend? Welke opvatting hebben studenten over een bepaalde deadline op
hun werk?
Handelingsmogelijkheden onderzoeken: Op basis
van de situatie gaan zowel de docenten als de studenten op zoek naar alle
mogelijke opties. Het is niet genoeg om gewoon te beslissen: “ja, een latere
indiening wordt geaccepteerd” of “Nee, zoiets mag absoluut niet voorkomen, is
een 0”.
Motieven verhelderen: Elke docent apart en
elke student apart hebben hun eigen motieven. Die moeten allemaal verklaard en
uitgelegd worden.
Effecten inschatten: Wat zullen de effecten
zijn bij de gekozen opties? Zullen de studenten content zijn? Of eerder boos?
Zullen de docenten allemaal tevreden zijn? Of zal het voor sommigen alleen maar
moeilijker worden?
(Evaluatiemoment: Intuïties
uitspreken.
Evaluatiemoment: Normen verduidelijken.
Evaluatiemoment: Waarden evalueren.)
over de casus:
BeantwoordenVerwijderenJe vindt het niet niet erg als studenten hun taken te laat indienen maar het zou wel een probleem zijn moest één of twee studenten zich vermeerderen tot vijf. Het probleem is dat als je het toelaat aan één leerling, je het ook moet toelaten aan alle leerlingen aangezien ze allemaal gelijk zijn. En dan kan het moeilijk worden voor het verbeterwerk.
Dag Stephanie,
BeantwoordenVerwijderenDaar heb je helemaal gelijk in. Het moet natuurlijk niet van de daken geschreeuwd worden dat taken te laat indienen voor een bepaalde lector niet zo'n groot probleem vormt.
Jij en ik weten dat het tenslotte altijd dezelfde personen zijn die hun taak te laat indienen. De meesten houden toch van stiptheid. Maar, je hebt gelijk, als een bepaalde docent merkt dat de 'te laat ingediende taken' zich opstapelen, moet hij er inderdaad stop voor zeggen, aan alle studenten.
Groets,
Sara