woensdag 7 november 2012

Mens en medemens: casus "Taken te laat indienen"


Taken te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. 
Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee 
dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het 
soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd. 
Is dit rechtvaardig?


Volgens mij komt die deadline er, omdat de docent voldoende tijd nodig heeft om al de werkstukken van alle studenten te beoordelen. Als er geen deadline zou zijn en alle studenten de dag van de afstudeerdatum snel hun papers zouden indienen, dan zou de docent van een weekje slapeloze nachten genieten, omdat hij/zij zoveel werk heeft. Een deadline is daarvoor de ideale oplossing.
De vraag is nu of de docent, als hij een werkstuk één of twee dagen later ontvangt, geen tijd meer heeft om die na te kijken. Waarschijnlijk heeft hij die wel. Hij heeft vast en zeker niet speciaal uitgerekend dat hij precies vanaf de dag van de deadline al de werken nodig heeft om ze op tijd te kunnen verbeteren. En hij was zeker niet van plan om AL de werken op de dag van de deadline te verbeteren.
Daarom vind ik het niet zo erg als enkele studenten hun werken één of twee dagen na de deadline indienen.
Het probleem is enkel als “één of twee studenten” zich vermeerdert tot “vijf tot tien studenten” en later nog meer.
Ik vind dat elke docent voor zijn eigen vak moet nagaan hoe vaak het gebeurt dat een student enkele dagen te laat een taak indient. Gebeurt het te vaak, dan moet de docent strengere maatregelen nemen.
Aan de andere kant, moet de student weten dat een deadline, een deadline is en dat het de bedoeling is dat zijn werk ook op die dag af is. Hij moet er aan denken dat andere studenten ook op het idee kunnen komen van een dagje te laat indienen en dat zoiets zich dan onnodig kan ophopen. De student moet er voor zorgen zijn werk niet te verwaarlozen en in het geval hij merkt dat het bij hem te veel voorkomt dat hij zijn werk te laat indient, moet hij in zijn eigen agenda de deadline enkele dagen vroeger vermelden en hopelijk zal dit helpen.
Mijn besluit in het kort:
-          Als een docent papers die na de deadline werden ingediend, accepteert en beoordeelt, betekent dit dat hij er de tijd voor heeft en dat het hem niet bijzonder kan schelen en dan is het rechtvaardig.
-          Een student moet de verantwoordelijkheid op zich nemen om een werk op tijd in te dienen. Waarom zou hij een dagje of twee meer dan zijn medestudent verdienen.

Volgense de ethische modellen:


Grondhouding: De lector kan zich inleven in de student en accepteert de student zoals hij is. De student moet zich op zijn beurt kunnen inleven in de lector en hem accepteren zoals hij is. Beiden moeten voor zichzelf de volle waarheid spreken. De lector, vormt het indienen van een werk na de indiendatum voor mij een probleem? De student, heb ik mijn werk echt niet voor de deadline kunnen afwerken?
Dialoog voeren met de betrokkenen: Zal de lector met de andere docenten overleggen? Voert hij een gesprek met de student? Lukt het de docent om zich in te leven in het perspectief van de student? En omgekeerd?
De situatie analyseren: Beschikt de docent over voldoende informatie? Wat was de reden dat de student zijn werk te laat heeft ingediend? Welke opvatting hebben studenten over een bepaalde deadline op hun werk?
Handelingsmogelijkheden onderzoeken: Op basis van de situatie gaan zowel de docenten als de studenten op zoek naar alle mogelijke opties. Het is niet genoeg om gewoon te beslissen: “ja, een latere indiening wordt geaccepteerd” of “Nee, zoiets mag absoluut niet voorkomen, is een 0”.
Motieven verhelderen: Elke docent apart en elke student apart hebben hun eigen motieven. Die moeten allemaal verklaard en uitgelegd worden.
Effecten inschatten: Wat zullen de effecten zijn bij de gekozen opties? Zullen de studenten content zijn? Of eerder boos? Zullen de docenten allemaal tevreden zijn? Of zal het voor sommigen alleen maar moeilijker worden?
(Evaluatiemoment: Intuïties uitspreken.
Evaluatiemoment: Normen verduidelijken.
Evaluatiemoment: Waarden evalueren.)

2 opmerkingen:

  1. over de casus:

    Je vindt het niet niet erg als studenten hun taken te laat indienen maar het zou wel een probleem zijn moest één of twee studenten zich vermeerderen tot vijf. Het probleem is dat als je het toelaat aan één leerling, je het ook moet toelaten aan alle leerlingen aangezien ze allemaal gelijk zijn. En dan kan het moeilijk worden voor het verbeterwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Stephanie,

    Daar heb je helemaal gelijk in. Het moet natuurlijk niet van de daken geschreeuwd worden dat taken te laat indienen voor een bepaalde lector niet zo'n groot probleem vormt.
    Jij en ik weten dat het tenslotte altijd dezelfde personen zijn die hun taak te laat indienen. De meesten houden toch van stiptheid. Maar, je hebt gelijk, als een bepaalde docent merkt dat de 'te laat ingediende taken' zich opstapelen, moet hij er inderdaad stop voor zeggen, aan alle studenten.

    Groets,
    Sara

    BeantwoordenVerwijderen